La Tortuga Feliz - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Davida Ek - WaarBenJij.nu La Tortuga Feliz - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Davida Ek - WaarBenJij.nu

La Tortuga Feliz

Door: Davida85

Blijf op de hoogte en volg Davida

17 Juli 2010 | Costa Rica, San José

Zo ik ben weer terug in de bewoonde wereld! Don 1 juli begon mijn avontuur in La Tortuga Feliz (afgekort LTF) Om 9 uur moest is de bus hebben richting Batan. Dus om half negen stond ik op het busstation, bleek de bus van 9 uur geannuleerd te zijn en de eerste bus pas om 12 uur te vertrekken! Ik heb de rest van de ochtend rondgehangen op het busstation omdat ik geen zin had om door San Jose te lopen met mn twee tassen.. Voor de zekerheid nog wel naar LTF gebeld, omdat zij me om half 12 zouden oppikken in batan en dat ging ik natuurlijk neit redden ;) Maar dat was gelukkig geen probleem. uiteindelijk vertrok mijn bus om half 1 om vervolgens als vrij snel in de file terrecht te komen. Ja ze hebben hier dus ook files! Uiteindelijk kwam ik rond 4 uur aan in Batan. Vervolgens werden we met een taxi naar de boot gebracht. Hierna was het met de boot nog zo´n half uur varen naar het project. De trip begon goed op de plaats waar we in moesten stappen zaten wolapen (geloof dat ze zo heette)in de boom! En het rook heerlijk zoet in jungle. Omdat we zo verlaat waren hebben we in een sneltreinvaart een rondleidimg gehad door het project (om 18.00 uur is het hier namelijk donker). Er was geen elektrisiteit, dus geen licht. Vanaf 6 uur ´s avond liepen we dus met onze hoofdkoplampen.. Er waren alleen koude douches, maar door te temperatuur (niet kouder dan 25 graden) was dat niet echt erg.. Verder kregen we het advies om altijd onze kleren en schoenen uit te kloppen voordat we ze aan deden. Anders had je kans dat er een schorpion of slang in zat.. Ik heb maar eén schorpion en één slang gezien (en niet in mn kleren) dus dat viel gelukkig mee haha. Wat betreft mijn werkzaamheden, er waren twee verschillende soorten shiften die ik kon doen. Deze waren als volgt
Patrol
Dit hield in dat je ´s avonds of ´s nachts 4 uur over het strand moest lopen samen met een gids. Tijdens deze wandeling mocht je geen licht gebruiken (dat is dus behoorlijk donker haha). De bedoeling van de patrol was een schildpad vinden voordat de stropers deze vonden. Als we een schildpad vonden ving de gids de eieren op en vervolgens brachten we die naar de Hatchery (hier werden alle eieren begraven) Geloof mij, dit was een zwaar karwei de eieren dragen!! Ze hebben nesten met zo´n 100 eieren en die zijn behoorlijk zwaar! Als het om een groene schildpad ging moest je bij de schilpad blijven tot deze terug de zee in was, omdat anders de stropers deze alsnog vingen om ze vervolgens op te eten. Ik heb maar twee keer een schilpad gezien die aan land kwam om eieren te leggen. Beide keren was het een Ledderbackschildpad. Wat een ontzettend gaaf gezicht om deze beesten te zien!! Echt super! En ze maken een soort geluid wat me deed denken aan hoe het geluid van dinosaurussen moeten hebben geklonken.. Geweldige ervaring!

En dan had je nog de shift van 4 uur op de hatchery. In de Hatchery worden alle eieren begraven en deze wordt 24 uur per dag bewaakt. Dit om te voorkomen dat de stropers de eieren op graven om deze alsnog te verkopen. Tijdens zo´n shift moest je om het kwartier alle nesten controleren. Dit hield in dat ik keek of er geen vliegen, mieren of krabben in de nesten zaten (deze konden ervoor zorgen dat de eieren niet uit kwamen) En ik controleerde of er al kleine schilpadjes (ook tortuchica´s genoemd) uit kwamen. Als de baby schilpadjes uit kwamen was dit een gewelidg gezicht! Om ze te zien ploeteren om boven het zand uit te komen :) Ik heb hier een filpje van dus binnenkort kunnen jullie het ook zien.. De eerste 15 babyschildpadjes woog is en meette ik op om ze daarna als het weer het toeliet (niet te warm, anders werden ze pas vrijgelaten aan het einde van de dag)vrij te laten.. Prachtig gezicht om al die kleine schilpadjes naar de zee te zien strubbelen! (heb ik ook een filmpje van) Ik heb ongeveer zo´n kleine 100 schildpadjes ´geboren´ zien worden :) Kortom zowel de volwassenen aan land zien als alles rondom de baby schildpadjes zijn een ervaring om nooit te vergeten! :D

Verder was er niet veel te doen op het eiland. De eerste week was het gelukkig mooi weer, dus konden we genieten van de zee en zonnen. Daarnaast heb ik heeel veel gelezen en een aantal keer de kajak gepakt om te gaan kajakken door de jungle. Dit was echt heel erg leuk om te doen! Heerlijk rustig daar en je hoort alleen maar de jungle geluiden! En ik heb een hoop leuke dingen gezien.. 2 krokodillen, een otter, veel verschillende soorten vogels, een aantal verschillende soorten hagedissen en capucijnen apen! Zo leuk om die aapjes door de jungle te zien gaan :) Kortom het was een geweldige ervaring, maar is was blij dat de twee weken voorbij waren! Ik was er hard aan toe om de bewoonde wereld weer te betreden ;)

Samen met 7 anderen van het project zijn we vervolgens naar Porto Viejo afgereisd om te vieren dat we weer ´vrij´ waren en om weer eens iets anders te eten dan rijst met bonen!! haha diw was ik zo zat na de 3 keer per dag te eten 2 weken lang! In Porto Viejo kwamen we nog 2 anderen van het project tegen die al eerder waren weg geggaan. Met z´n 10e zijn we toen dus gezellig wezen eten en iets wezen drinken. Dit was een erg gezellige afsluiting van mijn tijd in LTF. De volgende dag zijn we allemaal een andere kant opgegaan en zijn onze wegen gespilts. De komende week ga ik samen met Kelly, een meisje die ik ontmoet heb in LTF naar Panama. HIerna trek ik nog een ruime week alleen door Costa Rica en dan komt Cor!!! Hier kijk ik heel erg naar uit. En ipv 2 weken komt hij nu ruim 4 weken, dus dat is super!

Oke hier houd ik het weer bij, het is inmiddels alweer een aardig verhaal geworden.. Hoop niet dat het jullie gaat vervelen ;) De volgende keer horen jullie over mijn avonturen in Panama!

Groetjes en liefs,

Davida

  • 17 Juli 2010 - 07:04

    Naomi En Dennis:

    Gaaf die baby schildpadden, werder ze niet door vogels opgegeten en krabben, zoiets heb ik namelijk eens gezien op nat. Geographic?

    Leuk die jungle! Ik ben jarloers, wil ook wel een keer krokodillen en apen in het echt zien ipv de dierentuin!

    Wij gaan nu verder naar Italia. Ciao ciao

  • 17 Juli 2010 - 08:35

    Leonie:

    Leuke verhalen! Het lijkt me alleen doodeng daar in die jungle en dan even een krokodil tegenkomen. En dan die apen...... brrrr.
    De babyschildpadjes lijken mij enig (als die moeder maar op veilige afstand is).
    Veel plezier daar; ik lees tussen de regels door dat je er erg van geniet!

  • 17 Juli 2010 - 08:42

    Opa Jasper:

    Mooi verslag.
    met spanning gelezen
    pas goed op jezelf.

    opa

  • 17 Juli 2010 - 09:20

    Hanneke De Haan:

    hola tortuchica!!

    fijn dat je zoveel mooie dingen hebt meegemaakt en gezien daar, dat maakt de onbereikbaaarheid nog n btje goed ;)

    Que te diviertes en Panama!! Cuidate alla!

    Hann

  • 17 Juli 2010 - 11:50

    Mer:

    Heerlijk zo'n verhaal!

    xxx

  • 17 Juli 2010 - 14:53

    G.de Gruijter:

    Lieve Tita,

    Wij zijn net terug van vakantie. Fijn dat we nu weer contact hebben.Daarom konden je ouders ook met vakantie gaan want zij hebben gewacht tot je weer in de bewoonde wereld was.
    Het ga je goed, en hou ons op de hoogte.

    0pa.

  • 17 Juli 2010 - 15:55

    Dorien:

    ha meis
    ik had vanmorgen vroeg een berichtje geplaatst , maar dat is blijkbaar fout gegaan
    gaaf hoor zo'n avontuur , en dan die schildpadjes , ik ben helemaal jaloers
    morgen help ik met de rescue van het clubje van rene , het wordt gelukkig mooi weer
    geniet ze !! lieve groet

  • 17 Juli 2010 - 20:11

    Peter Van Ek:

    Geweldig, maar het klinkt allemaal wel heel spannend en inderdaad een ervaring om nooit te vergeten.
    Na onze vakantie hopen we je graag te zien en te spreken. succes met de rest van je ondernemingen, wees voorzichtig.

    Groetjes Peter en Gerda

  • 19 Juli 2010 - 08:08

    Annette D.:

    Vervelen, nee natuurlijk niet, het is erg leuk om te lezen. Ik kan me er niet echt een voorstelling van maken, dat je daar alleen in een kayak zit en er ondertussen een krokodil rondzwemt. Dat zien we hier alleen op tv. In het echt is het vast anders! Nog veel plezier nu je 'werk' er op zit ...!

  • 19 Juli 2010 - 08:18

    Papa En Mama:

    Wij konden je verhalen al maar wisten niets van de files. En van Cor wisten we dat de bus niet optijd was. Leuk dat Cor nu vierweken komt. Het is een geruststelling voor ons.
    Wij zitten nu op een camping vlakbij waar jij op driejarige leeftijd tegen een fiets bent aangelopen en hebben hier internet. veel liefs Papa en Mama

  • 01 Augustus 2010 - 19:06

    Willeke En Paula:

    Dag Davida, terug van een paar weken vakantie hebben Paula en ik net samen wat over je recente avonturen gelezen.
    Je maakt in korte tijd wel heel erg veel mee!
    Jammer van de tasjesroof maar we begrijpen dat nu alles weer onder controle is en het is goed om te weten dat er daar ook mensen rondlopen die het goed met je menen.
    Veel plezier de komenden de tijd samen met Cor!

    Willeke

    davida ik hoop dat er nu niets ergs meer gebeurd.
    en dat je een leuke vakantie hebt.je hebt al heel veel gedaan.ik hoop dat je heel veel contact hebt met mensen. en ik wens je nog een fijne vakantie.

    liefs paula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Costa Rica 2010

Recente Reisverslagen:

29 Augustus 2010

Weer naar huis..

22 Augustus 2010

Quepos en opnieuw Domical

16 Augustus 2010

La Fortuna, Liberia en Playas del Coco

06 Augustus 2010

National Parque Manuel Antonio

30 Juli 2010

Een week alleen
Davida

Voor iedereen die mij graag wil volgen tijdens mijn reis in Costa Rica zal ik hier proberen om af en toe iets te schrijven en wat foto's te plaatsen.. De foto's kunnen jullie vinden op: http://foto.hema.nl/9003695180

Actief sinds 01 Juni 2010
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 17982

Voorgaande reizen:

18 September 2016 - 12 Maart 2017

Zuid Oost Azië 2016-2017

25 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Costa Rica 2010

Landen bezocht: